fredag 8 september 2017

boktips nr 4

Med allt som händer runt Nordkorea just nu, har jag blivit nyfiken på hur det är att leva där hur är landet kulturen klimatet levnadsvillkor med mera. Hittade en bok som fångade mitt intresse. "Nordkorea, nio år på flykt från helvetet" av Eunsun Kim. Hon är född 1986 och var 11 år när hon hennes mamma och storasyster flydde landet. Ett helvete både när de var kvar i Nordkorea med angiveri, svält men även deras fruktansvärda flykt. Och hur de till slut kom till Seoul och Sydkorea. Hur de blev mottagna av sydkoreaner och samhället. Läsvärd tänkvärd detta kan vi med all säkerhet även tro att dessa som nu flyr från Syrien, Afghanistan med flera har råkat ut för.  Jag kan faktiskt känna hur det skulle vara att lämna allt det som är välbekant och ge mig av till något jag inte vet ett enda dugg om. Veta att jag måste fly för att ha en möjlighet att kunna överleva och leva. 


Denna blomfärg skulle i Nordkorea kunna orsaka att jag blev hårt straffad.

Inga kommentarer: